söndag 29 november 2009

Månadens Öl - Drycktips

För ca 1,5 år sedan var jag på en "date" med fluff. Vi hamnade på The Rover i Göteborg. Ett schyst och välbesökt ölhak på Andra Långatan. Priskategorin är den dyrare men utbudet är stort och de är fortfarande billigare än ställen som Bishop Arms på de flesta av sina specialöl.

En av deras egenheter är de 10 gästkranar med öl från mindre kända bryggerier (ofta svenska sådana) som de byter ut med jämna mellanrum. Jag frågade om en schyst IPA (Indian Pale Ale) som inte hörde till de mer vanliga och blev glatt överraskad när jag sen provade IPAn Thwistle Thistle från Belhaven Brewery.

Sen i början av Oktober så finns nu denna godbit även på systembolaget som "nyhet" (en liten shout out till Skinkan som gjorde att detta kom till min kännedom). Det kanske bästa av allt är att priset ligger på 15:50 för en 35cl flaska. Det är väldigt billigt då de flesta ölen på "finhyllan" brukar ligga mellan 18-27kr styck.

Jag har tyvärr grymt svårt att förklara och sätta ord på vad det är jag gillar och hur saker smakar när jag väl fastnar för något. På systemets hemsida beskrivs den så här:

"Nyanserad, smakrik, humlearomatisk öl med rostad ton, inslag av bröd, sirap och apelsin."

Personligen säger det mig egentligen ingenting. Det bästa är att prova själv och se hur det faller ut. Om det skulle bli ett betyg efter första gången jag drack den hade 5an vart solkar. Ett antal Tistlar senare blir betyget det något mer nyanserade 4 Tistlar av 5. 4 starka sådana i för sig.

[Lite kuriosa är att flera personer som sett flaskan tror att det är nån typ av alkoläsk vilket beror på den ganska oöliga etiketten.]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar